reklama

Železo ve výživě kojenců

V prvních 6 měsících čerpají kojenci železo především ze svých zásob získaných od matky. Světová zdravotnická organizace doporučuje1 těhotným v tomto ohledu následující opatření:

Doporučení Světové zdravotnické organizace

  • užívání potravinových doplňků obsahujících železo a kyselinu listovou během těhotenství. Více na toto téma viz náš článek o užívání multivitamínových přípravků v těhotenství,
  • delší rozestupy mezi těhotenstvími – mají pozitivní vliv na množství železa v těle matky,
  • plné kojení – ztráty železa jsou při kojení nižší než při menstruaci. Kojení a s tím spojené vynechání menstruace je prevencí anémie u matky,
  • dotepání pupečníku po porodu – pokud se pupečník po porodu dítěte nechá přirozeně dotepat (což trvá zhruba 1 minutu), přenese se z placenty do těla dítěte více červených krvinek a tyto děti pak mají výrazně vyšší hladinu železa v krvi než děti, u kterých byl pupečník přestřižen ihned po porodu.

Mateřské mléko obsahuje poměrně malé množství železa (0,04 mg/100 ml), které je ale dobře vstřebatelné (až z 50 %). Díky zásobám železa při narození a dobré vstřebatelnosti železa z mateřského mléka mají plně kojené děti obvykle dostatek železa až do věku okolo 6 měsíců. Děti krmené umělými mléky pro kojence trpí nedostatkem železa spíše výjimečně. Obsah železa v umělých kojeneckých mlécích se pohybuje okolo 0,6 mg/100 ml, z toho se vstřebá zhruba 20 %.

Po 6. měsíci věku se kvůli rychlému růstu a vývoji dítěte zvyšují nároky na množství železa získaného ze stravy. Pokud je strava v tomto ohledu nedostatečná, může se u dítě objevit anémie z nedostatku železa (častější je to u kojených dětí). Příčinou je obvykle nedostatečný obsah železa v příkrmech či pozdější zavádění příkrmů (dlouho po 6. měsíci věku).

Nedostatek železa je u kojenců často bezpříznakový nebo se projevuje velmi nenápadně. Příznakem nedostatku železa u dítěte může být např. únava, slabost, závratě, zimomřivost nebo snížená chuť k jídlu. Déletrvající nedostatek železa může mít za následek zvýšenou náchylnost k infekčním onemocněním a pomalejší psychomotorický vývoj a růst dítěte.

Zdroje železa ve stravě kojenců

  • maso a ryby – železo obsažené v mase a rybách je dobře vstřebatelné a navíc pozitivně ovlivňuje vstřebávání železa z rostlinné potravy (viz náš článek Co ovlivňuje vstřebávání železa z potravy). Maso by proto mělo být zaváděno do stravy kojenců již od začátku přikrmování, tj. od 6. měsíce. Nejlepším zdrojem železa jsou játra, ta však podávejte kojencům pouze v malém množství, protože mají zároveň vysoký obsah vitamínu A (více viz článek o játrech jako příkrmu na blogu Maminkám.cz),
  • ovoce, zelenina, luštěniny – železo obsažené v rostlinné potravě je hůře vstřebatelné než železo z masa. Vstřebávání se zlepší, pokud k pokrmu přidáte i jen malou porci masa, ovoce či zeleniny bohaté na vitamín C nebo některý kysaný mléčný výrobek,
  • kravské mléko – obsahuje jen malé množství železa (0,02 mg/100 ml), které je navíc špatně vstřebatelné (pouze asi z 10 %). Kravské mléko by nemělo být náhradou mateřského mléka a podle doporučení Světové zdravotnické organizace1 by mělo být do stravy kojenců zaváděno nejdříve v 9. měsících věku, a to postupně od malého množství,
  • nedoporučuje se podávat kojencům k pití černý nebo zelený čaj a také některé bylinkové čaje (např. heřmánkový čaj), protože tyto čaje obsahují chemické látky, které brání vstřebávání železa z potravy.

Zeptejte se na železo v diskuzním fóru nebo sdílejte své zkušenosti na blogu Maminkám.cz.

Zdroje:
1
http://www.euro.who.int/en/publications/abstracts/feeding-and-nutrition-of-infants-and-young-children

Doporučit e-mailem

Co ovlivňuje vstřebávání železa z potravy Vitamín D ve výživě kojenců a starších dětí

reklama
reklama

Aktuální soutěže

reklama

Nejnovější příspěvky do diskuze

Další nové příspěvky

Do diskuzního fóra

nově založená témata v diskuzi

Další nová témata

Do diskuzního fóra

Těhotenská kalkulačka.



Zapamatovat vložené údaje

Výpočet plodných dnů.


Tisknout

TOPlist