reklama

Užívání multivitamínových přípravků v těhotenství

Během těhotenství stoupají nároky těla na přísun vitamínů a minerálů. Pokud těhotná žena konzumuje pestrou a vyváženou stravu, je množství přijatých živin obvykle dostatečné.

Výjimkou je příjem kyseliny listové, železa a zinku, u kterých je obtížné získat denní doporučenou dávku z běžné potravy. Multivitamínové přípravky lékaři jednoznačně doporučují  ženám se zvláštními potřebami, např. vegetariánkám, ženám alergickým na některé potraviny, kuřačkám či jinak závislým ženám, ženám čekajícím dvojčata nebo chronicky nemocným ženám. Pro ostatní ženy jsou multivitamínové přípravky spíše jen pojistkou pro případ, že se jim v těhotenství nebude dostávat nějakého vitamínu či minerálu. V následující tabulce uvádíme doporučené denní dávky vitamínů a minerálů u netěhotných žen v produktivním věku a u žen v těhotenství.

Tab.: Doporučené denní dávky (DDD) vitamínů a minerálů u netěhotných žen v produktivním věku a v těhotenství
(Národní akademie věd USA, 2004)

Vitamíny a minerály DDD žen
v produktivním věku
DDD
v těhotenství
Vitamín A 700 μg  (RAE) 770 μg  (RAE)
Vitamín C 75 mg 85 mg
Vitamín D 5 μg 5 μg
Vitamín E 15 μg 15 μg
Vitamín B1 (Thiamin) 1,1 mg 1,4 mg
Vitamín B2 (Riboflavin) 1,1 mg 1,4 mg
Vitamín B3 (Niacin) 14 mg 18 mg
Vitamín B6 1,3 mg 1,9 mg
Kyselina listová 400 μg 600 μg
Draslík 4,7 g 4,7 g
Fosfor 700 mg 700 mg
Hořčík 310 – 320 mg 350 mg
Jód 150 μg 220 μg
Mangan 1,8 mg 2 mg
Měď 900 μg 1000 μg
Vápník 1000 mg 1000 mg
Zinek 8 mg 11 mg
Železo 18 mg 27 mg

Zdroj: http://iom.edu/en/Global/News%20Announcements/~/media/Files/
Activity%20Files/Nutrition/DRIs/DRISummaryListing2.ashx


Kyselina listová – při denní dávce 400 μg před otěhotněním a 600 μg v těhotenství působí jako prevence defektů neurální trubice (spina bifida, anencefalie a další). Dlouhodobými výzkumy bylo zjištěno, že riziko defektů neurální trubice je významně sníženo pouze při podávání kyseliny listové v podobě vitamínového doplňku. Důvodem je lepší vstřebatelnost syntetické formy kyseliny listové do organizmu (až 100%). Vstřebatelnost kyseliny listové přijímané v potravinách je zhruba 50 %, přičemž část kyseliny listové se navíc ničí tepelnou úpravou a skladováním (podle některých pramenů až 95 %). Více viz náš článek o kyselině listové před otěhotněním a v těhotenství.

Železo a zinek – nároky na železo a zinek jsou v těhotenství vyšší téměř o polovinu a je poměrně obtížné je naplnit v rámci běžné stravy. Důvodem takto vysoké potřeby je především zvýšené množství krve v krevním oběhu těhotné ženy a nutnost vytvořit u dítěte zásoby železa a zinku na prvních několik měsíců, kdy je dítě pouze kojené. Přečtěte si naše články o zdrojích železa v potravinách a také o tom, co ovlivňuje vstřebávání železa z potravy.

Nezbytnou součástí výživy těhotné ženy jsou mléko a mléčné výrobky, protože obsahují vápník potřebný pro tvorbu kostí a zubů dítěte. Doporučená denní dávka vápníku je 1000 mg. Toto množství vápníku je možné získat konzumací zhruba 1 l mléka nebo 150 g tvrdého sýra. Multivitamínové přípravky obvykle obsahují pouze malou část denní dávky vápníku nebo vůbec žádný, protože vápník je příliš objemný a tablety obsahující větší množství vápníku by byly příliš velké. Pokud z nějakého důvodu nemůžete konzumovat dostatečné množství mléka a mléčných výrobků (např. z důvodu alergie nebo laktózové intolerance), poraďte se se svým lékařem o užívání vápníku v tabletách.

Multivitamínové přípravky nenahrazují pestrou stravu, tzn. že i při užívání multivitamínových přípravků je nutné stále myslet na vyváženou a pestrou stravu s dostatkem masa, mléčných výrobků, obilovin, ovoce, zeleniny a dalších druhů potravin. Vitamíny a minerály (s výjimkou kyseliny listové) jsou v těle lépe vstřebávány ze své přirozené podoby v potravinách než ze syntetické formy v multivitamínových přípravcích. 

O užívání multivitamínových přípravků se poraďte se svým lékařem. V žádném případě neužívejte více multivitamínových přípravků zároveň, ani nezdvojujte denní dávku. Dlouhodobé užívání nadměrných dávek některých vitamínů nebo minerálů může být nebezpečné pro vás i pro dítě.

Zeptejte se na výživu v těhotenství v diskuzním fóru nebo sdílejte své zkušenosti a zážitky na blogu Maminkám.cz.

Zdroje:
https://www.maminkam.cz/doporucene-denni-davky-vitaminu-a-mineralu
https://www.maminkam.cz/kyselina-listova-pred-otehotnenim-a-v-tehotenstvi
http://www.babycenter.com/0_prenatal-vitamins-why-theyre-so-important_287.bc

Doporučit e-mailem

Kterým potravinám se v těhotenství vyhnout Kyselina listová před otěhotněním a v těhotenství

reklama

Těhotenská kalkulačka

reklama

reklama
reklama

vybíráme z blogů na Maminkám.cz

Přejít na blogy

Nejnovější příspěvky do diskuze

Další nové příspěvky

Do diskuzního fóra

nově založená témata v diskuzi

Další nová témata

Do diskuzního fóra

Těhotenská kalkulačka.



Zapamatovat vložené údaje

Výpočet plodných dnů.


Tisknout

TOPlist