reklama

Ryby a mořské plody ve výživě žen a dětí

Ryby a mořské plody jsou důležitou součástí zdravé stravy. Vyznačují se vysokým obsahem kvalitních bílkovin a dalších nezbytných živin a naopak nízkým obsahem nasycených tuků.

Nejcennější na rybách a mořských plodech je vysoký obsah omega-3 esenciálních mastných kyselin, zejména kyseliny docosahexaenové (DHA). DHA je nezbytná pro správný růst a vývoj dětí, a to již od okamžiku početí. Některé studie prokázaly, že zvýšený příjem DHA v průběhu těhotenství má pozitivní vliv na vývoj zraku, poznávacích funkcí a pozornosti, dozrávání režimu spánku, motorický vývoj, vývoj řeči a imunitu u dětí. Podle jiných studií zvýšená konzumace omega-3 esenciálních mastných kyselin mírně zvyšuje porodní váhu dítěte a výrazně snižuje riziko předčasného porodu.

Z těchto důvodů by ženy a děti měly zařazovat ryby a mořské plody pravidelně do svého jídelníčku. Problémem je ovšem obsah některých škodlivých látek, zejména methylrtuti a dioxinů, v konzumovaných rybách a mořských plodech. Množství škodlivých látek závisí na tom, jak dlouho ryba žije, čím se živí a jak vysoko v potravním řetězci se nachází. Nejvyšší obsah methylrtuti v mase mají velké dravé ryby.

Methylrtuť vzniká ve vodě z přirozeně se vyskytující rtuti působením určitého druhu bakterií. Z vody se pak methylrtuť dostává do těla ryb. Konzumace ryb a mořských plodů je hlavním důvodem přítomnosti methylrtuti v lidském těle. Pro dospělého člověka není konzumace ryb a mořských plodů v běžném množství nebezpečná. Ovšem u nenarozených dětí a malých dětí může zvýšené množství methylrtuti v krevním oběhu způsobit poruchy ve vývoji nervového systému a negativně ovlivnit růst dítěte. Riziko závisí na množství konzumovaných ryb a mořských plodů a na jejich druzích. Ve světě i v Česku proto platí následující doporučení pro konzumaci ryb:

Doporučení pro ženy, které mohou otěhotnět, těhotné ženy, kojící ženy a malé děti

1. Nedoporučuje se konzumace následujících druhů ryb:

žralok, mečoun, štika, candát, bolen, královská makrela (velký druh makrely vážící až 40 kg), ryby čeledí malacanthidae (štíhlicovití), makaira a tetrapterus (plachetníci).

2. Doporučuje se konzumovat týdně 1 až 2 porce (1 porce = cca 130 g) různých druhů ryb a plodů moře s nízkým obsahem rtuti. Nízký obsah rtuti mají obvykle:

konzervovaný tuňák1, losos, treska, sleď, makrela, kapr, pstruh, sumec, hejk, sardinky, herinci, šproty, krevety, garnáti, ančovičky.

3. Pokud pravidelně konzumujete ryby lovené rekreačně v řekách, rybnících a přehradách v ČR, informujte se o kontaminaci vod rtutí, a to u Zemědělské vodohospodářské správy (www.zvhs.cz) nebo Českého hydrometeorologického ústavu (www.chmu.cz). Jestliže tyto informace nejsou dostupné, nekonzumujte takové ryby častěji než 1x týdně a v tomto týdnu již nekonzumujte jiné ryby.

Stejná doporučení platí i pro podávání ryb a mořských plodů malým dětem, pouze s úpravou velikosti porce podle věku dítěte.

Dioxiny jsou jedovaté látky, které při přítomnosti v těle matky mohou narušit vývoj plodu. Dioxiny jsou také silným karcinogenem. Zatímco množství methylrtuti v těle je možné úpravou stravy snížit v poměrně krátké době (několik měsíců), dioxiny se ukládají v tukových tkáních a jejich odbourávání může trvat mnoho let. Při rozborech jednotlivých druhů ryb byly nejvyšší hodnoty dioxinů naměřeny u tučných ryb, zejména sleďů a lososů. Evropský úřad pro bezpečnost potravin ve svém prohlášení uvádí, že ani ženy konzumující dvě porce těchto druhů ryb týdně pravděpodobně nepřekročí tolerovanou hranici dioxinů. Výjimkou jsou divoce žijící sledi a lososi2pocházející z Baltského moře, u kterých je kontaminace dioxiny několikanásobně vyšší než u ryb z jiných moří nebo umělých chovů, a jejichž konzumace by měla být z tohoto důvodu omezena.

Zeptejte se na ryby ve výživě v diskuzním fóru nebo sdílejte své zkušenosti a zážitky na blogu Maminkám.cz.

Zdroje:
Berthold Koletzko, Irene Cetin, J. Thomas Brenna and for the Perinatal Lipid Intake Working Group Dietary fat intakes for pregnant and lactating women. British Journal of Nutrition, Published online by Cambridge University
http://www.chpr.szu.cz/vedvybor/dokumenty/stanoviska/text%20letaku%20MeHg.pdf
http://www.epa.gov/waterscience/fish/files/MethylmercuryBrochure.pdf
http://cs.wikipedia.org/wiki/Dioxiny
http://www.moh.gov.cy/Moh/SGL/SGL.nsf/All/5849E03B4DE0A157C225710F003143E6/$file/Safety%20and%20Nutritional%20contribution%20of%20wild%20and%20farmed%20fish.pdf?OpenElement

Poznámky:
1 Pro výrobu tuňákových konzerv se obvykle používají menší druhy tuňáka, u nichž je obsah rtuti nízký. Naproti tomu maso na steaky z tuňáka pochází obvykle z větších druhů, u kterých je obsah rtuti vyšší a proto je doporučeno je konzumovat maximálně jednou týdně. Toto rozdělení však neplatí vždy, a proto by tuňák v žádné podobě neměl být konzumován pravidelně ve větším množství.
2 Lososi běžně prodávaní v českých obchodech pocházejí zpravidla z umělých chovů.

Doporučit e-mailem

Kyselina listová před otěhotněním a v těhotenství Alkohol v těhotenství

reklama

Těhotenská kalkulačka

reklama

reklama
reklama

vybíráme z blogů na Maminkám.cz

Přejít na blogy

Nejnovější příspěvky do diskuze

Další nové příspěvky

Do diskuzního fóra

nově založená témata v diskuzi

Další nová témata

Do diskuzního fóra

Těhotenská kalkulačka.



Zapamatovat vložené údaje

Výpočet plodných dnů.


Tisknout

TOPlist