Připravili jsme proto pro vás tento článek, který by měl odpovědět na otázku, ve kterých případech už není vývoj dítěte tzv. v normě.
Posouzení toho, zda se dítě vyvíjí správně nebo zda potřebuje odbornou pomoc, je společným úkolem rodičů a pediatra dítěte. Rodiče znají své dítě nejlépe a proto by neměli váhat se o svých pochybnostech poradit s lékařem.
Rozhodně byste měli informovat vašeho pediatra, pokud u dítěte pozorujete některou z následujících věcí:
- dítě nereaguje na zvuky,
- dítě se chová, jako kdyby nevidělo předměty v jeho těsné blízkosti, popř. jeho oči vypadají jakkoli nezvykle (např. má velmi světlé zorničky),
- dítě se nezajímá o to, co se děje kolem něj,
- dítě neudrží hlavu vzpřímeně ani ve věku 3 – 4 měsíců,
- dítě opakovaně pláče po dobu delší než 3 hodiny denně, zvláště pokud k tomu dochází ještě po 3 – 4 měsíci, nebo naopak nepláče téměř vůbec (ani se nehlásí o jídlo),
- dítě je stále jakoby napnuté (se zatnutými svaly) nebo naopak příliš uvolněné (hadrovité),
- dítě nehýbe oběma rukama a/nebo nohama nebo nepoužívá obě ruce a/nebo nohy,
- dítě v 10 měsících ještě nesedí samo,
- dítě ve 12 měsících ještě neudrží na nožkách svoji vlastní váhu.
Signálem zaostávání ve vývoji může být, pokud dítě:
na konci 1. měsíce:
- po položení na bříško nedokáže zvednout hlavičku ani na krátkou chvíli,
- nesleduje váš obličej, pokud ho přiblížíte k jeho obličeji na vzdálenost 20 cm,
na konci 2. měsíce:
- neodpovídá na váš úsměv svým úsměvem,
- nesleduje předmět, který držíte ve vzdálenosti 15 cm nad jeho obličejem,
- nereaguje na hlasitý zvuk (reakcí může být leknutí, pláč nebo naopak jeho utišení),
- nevydává jiné zvuky než stále stejný pláč,
na konci 3. měsíce:
- má stále zatnuté pěstičky,
- nebere do ruky předměty, které mu podáváte,
- na bříšku nezvedne hlavičku alespoň v úhlu 45°,
na konci 4. měsíce:
- na bříšku nezvedne hlavičku alespoň v úhlu 90°,
- nesměje se nahlas,
- nereaguje na váš hlas,
- nesleduje ze strany na stranu předmět, který držíte ve vzdálenosti 15 cm nad jeho obličejem,
na konci 5. měsíce:
- ve vzpřímené poloze neudrží samo hlavičku,
- na bříšku se nevzepře na rukou,
- nevšímá si malých předmětů,
- nevýská radostí,
- nesnaží se dosáhnout na předměty kolem sebe, nebere je do ruky,
- nesměje se spontánně,
na konci 6. měsíce:
- neotáčí se alespoň na jednu stranu (ze zad na bříško nebo z bříška na záda),
- neudrží hlavičku vzpřímenou, když ho přitáhnete do sedu,
na konci 7. měsíce:
- nevyslovuje první slabiky nebo shluky samohlásek,
na konci 8. měsíce:
- neudrží ani částečně váhu svého těla, když ho držíte vzpřímeně,
- nedokáže sníst samo nějaké jídlo do ruky (křupek, piškot),
- nepřendává si věci z ruky do ruky,
- nedokáže uchopit malý předmět (alespoň dlaňovým úchopem),
- neotáčí se za hlasem,
na konci 9. měsíce:
- nesedí bez opory,
- nesnaží se dostat k hračce, která je mimo jeho dosah, ani se jinak nesnaží o žádný pohyb z místa,
- nehledá předmět, který upustilo,
- neprojevuje radost, když vidí lidi, které zná,
- nezajímá se o nové hračky,
na konci 10. měsíce:
- neudrží celou váhu svého těla, když ho držíte vzpřímeně,
- neprotestuje, pokud mu chcete vzít jeho hračku,
- nevyslovuje zdvojené slabiky,
na konci 11. měsíce:
- z polohy na bříšku se nedostane do sedu,
- nedokáže uchopit malý předmět palcem a ukazováčkem,
- nerozumí slovu „ne“ (samozřejmě nemusí poslechnout),
na konci 12. měsíce:
- nechodí kolem nábytku.
Opoždění ve vývoji může být pouze dočasné (zvláště pokud se jedná pouze o jednu z dovedností a v ostatních oblastech se dítě vyvíjí normálně) a dítě vše v následujících měsících dožene. V některých případech je však nutné dítěti pomoci. Platí, že čím dříve se problém ve vývoji identifikuje, tím větší je naděje na jeho úplné odstranění. V případě jakýchkoli pochybností proto neváhejte problém včas projednat s vaším pediatrem.
Při posuzování toho, zda je vývoj dítěte v pořádku či nikoliv, byste neměli zapomínat na následující skutečnosti:
- Každé dítě je jiné a vývoj každého dítěte je jedinečný. Rychlost, s jakou se dítě vyvíjí v prvním roce života, nenapovídá téměř nic o jeho budoucích schopnostech či inteligenci.
- Děti se učí nové dovednosti většinou v podobném pořadí, více se liší doba, kdy si novou dovednost osvojí.
- Vývoj dítěte často probíhá ve skocích, po kterých následují období, kdy se zdánlivě nic neděje.
- Pokud se vám zdá, že dítě zapomnělo nějakou dříve získanou dovednost, je pravděpodobné, že se právě učí něco nového a brzy vás touto novou dovedností překvapí.
Sledujte vývoj svého dítěte den po dni v naší dětské kalkulačce.
V dětském kalendáři zjistěte, jaká vyšetření a povinná očkování ještě čekají vaše dítě.
Zeptejte se na vývoj dítěte v diskuzním fóru nebo sdílejte své zkušenosti a zážitky na blogu Maminkám.cz.
Použité zdroje:
http://raisingchildren.net.au/articles/how_babies_develop_what_to_expect.html/context/740
http://parenting.ivillage.com/baby/bdevelopment/0,,42cn-p,00.html
http://www.cyh.com/HealthTopics/HealthTopicDetails.aspx?p=114&np=122&id=1906
http://kidshealth.org/parent/growth/
http://www.rvp.cz/clanek/24/1266