reklama

Jak rozpoznat opožděný psychomotorický vývoj dítěte

První rok života dítěte je dobou bouřlivého rozvoje jeho dovedností. Článků na téma zdravého psychomotorického vývoje dětí je na českém internetu poměrně hodně, ovšem méně je informací o tom, jak rozpoznat případné problémy v této oblasti.

Připravili jsme proto pro vás tento článek, který by měl odpovědět na otázku, ve kterých případech už není vývoj dítěte tzv. v normě.

Posouzení toho, zda se dítě vyvíjí správně nebo zda potřebuje odbornou pomoc, je společným úkolem rodičů a pediatra dítěte. Rodiče znají své dítě nejlépe a proto by neměli váhat se o svých pochybnostech poradit s lékařem.

Rozhodně byste měli informovat vašeho pediatra, pokud u dítěte pozorujete některou z následujících věcí:

  • dítě nereaguje na zvuky,
  • dítě se chová, jako kdyby nevidělo předměty v jeho těsné blízkosti, popř. jeho oči vypadají jakkoli nezvykle (např. má velmi světlé zorničky),
  • dítě se nezajímá o to, co se děje kolem něj,
  • dítě neudrží hlavu vzpřímeně ani ve věku 3 – 4 měsíců,
  • dítě opakovaně pláče po dobu delší než 3 hodiny denně, zvláště pokud k tomu dochází ještě po 3 – 4 měsíci, nebo naopak nepláče téměř vůbec (ani se nehlásí o jídlo),
  • dítě je stále jakoby napnuté (se zatnutými svaly) nebo naopak příliš uvolněné (hadrovité),
  • dítě nehýbe oběma rukama a/nebo nohama nebo nepoužívá obě ruce a/nebo nohy,
  • dítě v 10 měsících ještě nesedí samo,
  • dítě ve 12 měsících ještě neudrží na nožkách svoji vlastní váhu.


Signálem zaostávání ve vývoji může být, pokud dítě:

na konci 1. měsíce:

  • po položení na bříško nedokáže zvednout hlavičku ani na krátkou chvíli,
  • nesleduje váš obličej, pokud ho přiblížíte k jeho obličeji na vzdálenost 20 cm,

na konci 2. měsíce:

  • neodpovídá na váš úsměv svým úsměvem,
  • nesleduje předmět, který držíte ve vzdálenosti 15 cm nad jeho obličejem,
  • nereaguje na hlasitý zvuk (reakcí může být leknutí, pláč nebo naopak jeho utišení),
  • nevydává jiné zvuky než stále stejný pláč,

na konci 3. měsíce:

  • má stále zatnuté pěstičky,
  • nebere do ruky předměty, které mu podáváte,
  • na bříšku nezvedne hlavičku alespoň v úhlu 45°,

na konci 4. měsíce:

  • na bříšku nezvedne hlavičku alespoň v úhlu 90°,
  • nesměje se nahlas,
  • nereaguje na váš hlas,
  • nesleduje ze strany na stranu předmět, který držíte ve vzdálenosti 15 cm nad jeho obličejem,

na konci 5. měsíce:

  • ve vzpřímené poloze neudrží samo hlavičku,
  • na bříšku se nevzepře na rukou, 
  • nevšímá si malých předmětů,
  • nevýská radostí,
  • nesnaží se dosáhnout na předměty kolem sebe, nebere je do ruky,
  • nesměje se spontánně,

na konci 6. měsíce:

  • neotáčí se alespoň na jednu stranu (ze zad na bříško nebo z bříška na záda),
  • neudrží hlavičku vzpřímenou, když ho přitáhnete do sedu,

na konci 7. měsíce:

  • nevyslovuje první slabiky nebo shluky samohlásek,

na konci 8. měsíce:

  • neudrží ani částečně váhu svého těla, když ho držíte vzpřímeně,
  • nedokáže sníst samo nějaké jídlo do ruky (křupek, piškot),
  • nepřendává si věci z ruky do ruky,
  • nedokáže uchopit malý předmět (alespoň dlaňovým úchopem),
  • neotáčí se za hlasem,

na konci 9. měsíce:

  • nesedí bez opory,
  • nesnaží se dostat k hračce, která je mimo jeho dosah, ani se jinak nesnaží o žádný pohyb z místa,
  • nehledá předmět, který upustilo,
  • neprojevuje radost, když vidí lidi, které zná,
  • nezajímá se o nové hračky,

na konci 10. měsíce:

  • neudrží celou váhu svého těla, když ho držíte vzpřímeně,
  • neprotestuje, pokud mu chcete vzít jeho hračku,
  • nevyslovuje zdvojené slabiky,

na konci 11. měsíce:

  • z polohy na bříšku se nedostane do sedu,
  • nedokáže uchopit malý předmět palcem a ukazováčkem,
  • nerozumí slovu „ne“ (samozřejmě nemusí poslechnout),

na konci 12. měsíce:

  • nechodí kolem nábytku.


Opoždění ve vývoji může být pouze dočasné (zvláště pokud se jedná pouze o jednu z dovedností a v ostatních oblastech se dítě vyvíjí normálně) a dítě vše v následujících měsících dožene. V některých případech je však nutné dítěti pomoci. Platí, že čím dříve se problém ve vývoji identifikuje, tím větší je naděje na jeho úplné odstranění. V případě jakýchkoli pochybností proto neváhejte problém včas projednat s vaším pediatrem.

Při posuzování toho, zda je vývoj dítěte v pořádku či nikoliv, byste neměli zapomínat na následující skutečnosti:

  • Každé dítě je jiné a vývoj každého dítěte je jedinečný. Rychlost, s jakou se dítě vyvíjí v prvním roce života, nenapovídá téměř nic o jeho budoucích schopnostech či inteligenci.
  • Děti se učí nové dovednosti většinou v podobném pořadí, více se liší doba, kdy si novou dovednost osvojí.
  • Vývoj dítěte často probíhá ve skocích, po kterých následují období, kdy se zdánlivě nic neděje.
  • Pokud se vám zdá, že dítě zapomnělo nějakou dříve získanou dovednost, je pravděpodobné, že se právě učí něco nového a brzy vás touto novou dovedností překvapí.

Zeptejte se na vývoj dítěte v diskuzním fóru nebo sdílejte své zkušenosti a zážitky na blogu Maminkám.cz.

Použité zdroje:
http://raisingchildren.net.au/articles/how_babies_develop_what_to_expect.html/context/740
http://parenting.ivillage.com/baby/bdevelopment/0,,42cn-p,00.html
http://www.cyh.com/HealthTopics/HealthTopicDetails.aspx?p=114&np=122&id=1906
http://kidshealth.org/parent/growth/
http://www.rvp.cz/clanek/24/1266

Doporučit e-mailem

1. měsíc

reklama
reklama

Reklamní články

reklama

vybíráme z blogů na Maminkám.cz

Přejít na blogy

Nejnovější příspěvky do diskuze

Další nové příspěvky

Do diskuzního fóra

nově založená témata v diskuzi

Další nová témata

Do diskuzního fóra

Těhotenská kalkulačka.



Zapamatovat vložené údaje

Výpočet plodných dnů.


Tisknout

O násKontaktReklamaAktualityBlogReklamní článkySoutěžeZajímavé odkazy

Uživatelské menu

PřihlášeníRegistrace

TOPlist