Vliv kojení a zavádění příkrmů na rozvoj alergických onemocnění u dětí

V lednu 2008 publikovala Americká pediatrická akademie (AAP) v časopise Pediatrics studii o vlivu kojenecké výživy na rozvoj atopických onemocnění v dětském věku (odkaz na studii dole pod článkem). Atopickými onemocněními se v tomto případě rozumí atopická dermatitida (ekzém), astma a potravinové alergie. Atopická onemocnění jsou geneticky podmíněná, ale jejich rozvoj je ovlivněn mnoha faktory. Jedním z nich je výživa v kojeneckém věku, což představuje příležitost pro prevenci těchto onemocnění.

Studie nahrazuje předchozí doporučení AAP, která se zabývala použitím hypoalergenních umělých mlék pro kojence a postupy zavádění příkrmů jako prevence atopických onemocnění.

Kojení a umělá kojenecká mléka
Vlivu kojení na rozvoj alergií u dětí se věnuje mnoho studií. Studie jsou průkazné zejména v případě dětí, které mají vysoké riziko rozvoje atopických onemocnění (onemocnění se vyskytuje u alespoň jednoho přímého příbuzného). U těchto dětí snižuje výlučné kojení po dobu alespoň 4 měsíců, popř. kojení s dokrmem hydrolyzovaným kojeneckým mlékem, riziko rozvoje atopické dermatitidy (ekzému) a alergie na bílkovinu kravského mléka, a to ve srovnání s dětmi, které jsou krmeny běžným kojeneckým mlékem. Dokrm extenzivně hydrolyzovaným kojeneckým mlékem může podle některých studií snižovat riziko výrazněji než dokrm částečně hydrolyzovaným mlékem. Ve skupině dětí s nízkým rizikem rozvoje atopických onemocnění se tato onemocnění vyskytovala nezávisle na druhu podávané mléčné výživy.

Vliv druhu mléčné výživy na rozvoj astmatu nebyl studiemi prokázán. Nebyl prokázán ani preventivní vliv umělých mlék na bázi sójových bílkovin na rozvoj atopických onemocnění. Předmětem studie nebyla umělá mléka na bázi aminokyselin.

Zavádění příkrmů
Ve svém stanovisku z roku 2004 doporučovala AAP jako prevenci atopických onemocnění odložit podávání některých potravin do pozdějšího dětského věku (vejce po 2. roce, arašídy, oříšky a ryby po 3. roce). Od té doby bylo provedeno několik výzkumů, které měly toto doporučení potvrdit, ovšem výsledky jsou rozporuplné. Shoda panuje v tom, že příkrmy by neměly být dětem podávány před 4. až 6. ukončeným měsícem věku. Studie posuzující vliv pozdějšího zavádění příkrmů na rozvoj atopických onemocnění přinesly protichůdná zjištění a proto AAP uzavírá text konstatováním, že pro posouzení vlivu jakýchkoli opatření v oblasti výživy dětí starších 4 až 6 měsíců je potřeba provést další dlouhodobé studie. Toto tvrzení se týká i posouzení vlivu doby zavádění silně alergennních potravin, jako např. ryby, vejce nebo arašídy.

Zdroj:
http://pediatrics.aappublications.org/cgi/reprint/121/1/183


 Reklama

Vítejte na stránkách www.maminkám.cz.
Stránky jsou určeny především maminkám dětí v kojeneckém a batolecím věku. Najdete zde články o těhotenství týden po týdnu, psychomotorickém vývoji dítěte, výživě kojenců a batolat, zavádění příkrmů, recepty pro děti a další.
Blog Maminkám.cz
Vaše reklama na stránkách Maminkám.cz
Napište nám
Odkazy


TOPlist